Чарівний дивосвіт мовлення
Шановні колеги, пропоную вашій увазі дидактичний матеріал для розвитку мовлення дошкільнят
Знайдено в мережі Інтернет у вільному доступі 🌿 Щиро дякую автору 💕
Інновації у слові: нові горизонти мовленнєвого
розвитку дошкільників
«Мову можна
усякими засобами розвивати,
робити ясною,
чепурною, щирокою, бо вона - творче знаряддя,
за допомогою якого
виховується думка, серце, слово правди й краси»
С.Русова
Невичерпним багатством, яким природа
обдарувала людину, є мова. Перед нами, вихователями закладів дошкільної освіти,
стоять важливі завдання:
прищепити
дитині любов до слова, навчити її правильно, красиво і влучно
висловлюватися.
У сучасному світі, де інформаційний потік зростає щоденно, важливим завданням
дошкільної освіти є формування у дітей ефективних комунікативних навичок. Саме
в дошкільному віці закладаються основи мовленнєвої діяльності, які впливають на
подальше навчання, соціалізацію та емоційний розвиток дитини. Застосування
інноваційних технологій у мовленнєвому розвитку дозволяє зробити цей процес
більш ефективним, захоплюючим і результативним.
Сьогодні існує безліч сучасних методик,
інноваційних технологій за допомогою яких можна регулювати процес розвитку
мовлення у дітей. Саме цей напрям і зацікавив мене, як вихователя-практика.
У своїй роботі керуюся чудовими словами С.
Русової «Не сама дитина має пристосовувати себе до наших методів, а навпаки,
наші методи мають бути пристосовані до кожної дитини». Тому у своїй роботі
активно використовую багату палітру сучасних інноваційних технологій, методів спрямованих на розвиток мовлення дітей.
Ø ТРВЗ-технології
Цей
підхід розвиває творче мислення дітей, допомагає їм логічно висловлювати свої
думки та аргументувати їх. Наприклад, під час занять ми розглядаємо
нестандартні ситуації з казок і вигадуємо власні варіанти їх розв’язання. Зважившись
використовувати в своїй роботі технологію ТРВЗ, ми, вихователі, повинні бути
готові, в першу чергу, до роботи над собою. До того, що через певний час діти
самі стануть іншими людьми, інакше будуть підходити до вирішення завдань і не
тільки педагогічних, але й власних, життєвих.
Ø Коректурні таблиці Н. Гавриш
У
своїй педагогічній діяльності я активно використовую коректурні таблиці Н.
Гавриш як ефективний інструмент розвитку мовлення та мислення дітей дошкільного
віку. Ці таблиці дозволяють поєднувати навчання з грою, що відповідає віковим
особливостям дітей та сприяє формуванню позитивної мотивації до мовленнєвої
діяльності. Їх регулярне використання дозволяє зробити процес мовленнєвого
розвитку дітей більш цілеспрямованим, системним та результативним.
Ø Крутій К. Методика використання
схем-моделей у лексично-
граматичній
роботі.
Основна
ідея пропонованої технології – формування діамонологічної
компетенції
дошкільників шляхом активного застосування методу моделювання. Під моделюванням
ми розуміємо заміщення
об’єкта,
який вивчається, іншим, спеціально побудованим, що може
відтворювати
об’єкт в його суттєвих якостях і спрощувати несуттєві.
Ø Авторська технологія Г. Чепурного
«Мнемотехніка»
Це
нова освітня технологія запам’ятовування,
що допомагає кожній дитині комфортно та легко
здобувати знання у будь-якому віці. Завдяки образності, ігровому та емоційному
компонентам, що покладені в основу мнемотехніки, процес запам'ятовування
перетвориться для дитини на цікаву захопливу гру, а потрібна інформація
мимовільно й міцно закарбовуватиметься в пам'ять.
Ø Методика А. Богуш та Н. Гавриш
«Вчимося розповідати»
Складання
розповідей за серіями сюжетних картин на основі літературних творів.
Це унікальна, без перебільшення, методика
навчання дітей розповідання за серією сюжетних картин. Використання цієї
методики не лише забезпечує розвиток мовлення дітей, а й стимулює їхню
інтелектуальну активність. І, хочу відмітити, активність не тільки дітей. Мені,
як вихователю, самій цікаво на таких заняттях. Тому, рекомендую колегам придбати,
ознайомитися і використовувати в своїй роботі даний посібник!
Ø Сторітелінг
У
своїй педагогічній практиці я активно використовую сторітелінг — мистецтво
розповідання історій - як ефективний інструмент розвитку мовлення та
комунікативних навичок у дошкільників. Це не лише цікава форма роботи, а й
потужний метод розвитку уяви, мислення, словникового запасу та вміння
висловлювати свої думки.
Вищеописані
технології та методики стосуються розвитку та вдосконалення зв’язного мовлення дошкільнят. Застосування
цих технологій показало позитивні результати: діти стали більш активними у
спілкуванні, зросла кількість зв’язних висловлювань, знизився рівень
мовленнєвих порушень. Особливо помітно це у дітях з низькою мовленнєвою
активністю - вони стали охочіше включатися в мовленнєві ігри, висловлювати свої
думки.
Сучасні
інноваційні підходи до розвитку зв’язного мовлення дошкільників створюють міцне
підґрунтя для формування подальших мовленнєвих і пізнавальних навичок. Однією з
таких є навичка читання — ключовий компонент успішного навчання в початковій
школі.
Проблема
раннього читання була досліджена багатьма науковцями, педагогами та
психологами: М.Зайцевим, Г. Догманом, О. Декролі та іншими. Але мене зацікавила
більш сучасна методика раннього навчання читання- «Розвивальне читання»,
автором якої є Л. Шелестова. Що привабило мене, педагога-практика в цій
методиці? В основі навчання - гра, яка викликає у дітей радість, емоційне піднесення,
навіть відчуття свята!
Практичним
матеріалом до навчання дітей читання за цією методикою є розроблений
автором навчально-розвивальний посібник
«Вчимося читати». Матеріали, подані в посібнику, передбачають проведення занять
саме в ігровій формі. Він містить чітку, логічно вибудувану систему ігрових
завдань, виконання яких передбачає використання різних видів діяльності. Співи,
танці, розфарбовування, вирізання, конструювання, створення аплікацій,
відшукування предметів у кімнаті, переміщення у просторі, рольове перевтілення
– цікаві для дошкільників справи. Тому сама ідея використати весь цей арсенал
різноманітних видів діяльності була доречною і вдалою.
Основними
принципами навчання читання за методикою Л. Шелестової вважаю:
-
Відхід від жорстко регламентованого
навчання за шкільним типом;
-
Використання різноманітних, специфічних
для цього віку видів діяльності;
-
Поєднання змісту діяльності на заняттях із
буденним життям дитини;
-
Активізація мислення та уяви дитини, її
пошукової діяльності;
-
Забезпечення рухової активності дітей під
час занять;
-
Використання різноманітних ігрових
прийомів та іграшок;
-
Створення для дітей ситуацій емоційної
привабливості пізнавальної діяльності;
-
Створення умов для вільного спілкування
дітей один з одним та з вихователем у процесі пізнавальної діяльності;
-
Забезпечення кожній дитині комфортного
самопочуття та створення для неї ситуації успіху.
Навчити дитину читати – завдання непросте,
але важливе. Я вважаю, що знайшла та використовую доступну для дошкільників
методику і рекомендую її своїм колегам
Сучасні інноваційні технології - не просто
модна тенденція, а необхідність, яка дозволяє ефективно вирішувати завдання
комунікативно-мовленнєвого розвитку дошкільнят. Завдяки ним процес навчання
стає більш цікавим, емоційно забарвленим і результативним. Використання
інновацій потребує творчості від педагога, але водночас приносить задоволення і
йому, і дітям.
Коментарі
Дописати коментар