Методична скарбничка


Педагогічний брейнстормінг

«Активізація мовленнєвої діяльності дошкільників засобами інноваційних технологій» 

Мета: формувати інформаційно-комунікаційну культуру педагогів  як засіб осучаснення освітнього процессу. Створити творчу атмосферу, Заохотити педагогів до підвищення рівня професійної мовленнєвої компетентності і творчих можливостей. Активізувати творчий потенціал педагогів шляхом використання інноваційних технологій, інтерактивних методів і форм роботи. Стимулювати до творчої активності.

 

На сучасному етапі у дошкільній педагогіці відбувається низка оновлюючих процесів: оновлення, збагачення змісту освіти; запровадження новітніх підходів до організації роботи з дітьми; запровадження інновацій різного рівня. Оптимізація педагогічного процесу стосується і мовленнєвого розвитку дітей.

У сфері навчання мови і мовлення існують певні інновації, які прямо чи опосередковано впливають на ефективність педагогічного впливу та становлення мовної особистості.

Існує низка інноваційних підходів, методів, технологій, які тією чи іншою мірою стосуються мовленнєвого розвитку дитини.

1. Організаційний момент: привітання, повідомлення теми та форми проведення зустрічі  (педагогічний брейнстормінг).

Девіз нашої зустрічі: «Далеко не кожен стане вченим, письменником,

артистом, далеко не кожному призначено винайти порох, але майстром у

своїй справі повинен стати кожний...» В.Сухомлинський)

 

Пропоную об’єднатися у групи (дві творчі групи).

*   Правило для творчих груп: «Тут немає тих, хто спостерігає! Кожен-активний учасник рингу».

 

2. Вправа – гра «Фруктове дерево»

Уявіть , що ви потрапили в райський сад . Походжаючи в ньому  можна спостерігати велику кількість фруктових дерев . У вас на столі є кошики із фруктами , оберіть той , який вам найбільше подобається . А прикріплюючи їх до нашого райського дерева , дайте характеристику  собі через метафору : якби я  був фруктом, то яким і чому саме з цим фруктом я себе асоціюю ? а на листочках запишіть , що ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі .

3. Вправа – аукціон «Хто більше називає – той перемагає» (інноваційні технології у мовленнєвій роботі з дошкільниками).

4. Вправа «Паркан ідей» (запропонувати командам по черзі назвати і записати на дощечках методи та прийоми ТРВЗ)

5. Вправа «Робінзон Крузо» (запропонувати уявити себе на безлюдному острові, а навколо тільки кури (1 команда), дерева (2 команда). Як вижити? (варіанти).

6. Вправа «Розфарбуй слова»  (кожній команді дається картка на якій з одного боку намальований предмет, а з іншого боку заборонене слово, яке не можна називати. Завдання: описати предмет не називаючи забороненого слова, а інша команда повинна вгадати заборонене слово)

- Халат (як сніг, як цукор, як пелюстки у ромашки), заборонене слово – білий.

- Шапка (як травичка, як дерево влітку), заборонене слово – зелена.

- Джинси (як море, як небо, як вода), заборонене слово – сині.

- Куртка (як мак, як жучок-сонечко, як квітка), заборонен слово – червона.

7. «Коло знань»: запропонувати командам поділитися знаннями про методику Н.Гавриш по використанню коректурних таблиць.

8. Вправа «Казкові герої» (запропонувати командам по черзі взяти картки-завдання , тексти з описами знайомих казок. Прочитати цей текст членам іншої команди, а ті в свою чергу повинні відгадати про кого йде мова, де знаходиться картинка-відповідь).

·       В якій відомій казці сіра непривітна осо­бистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре? («Червона Шапочка».)

·       Назвіть казку, в якій різні за своїм соці­альним статусом герої займали по черзі помеш­кання, створене в незвичайному архітектурному стилі? І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. Тому героям казки довелося залишити незаконно зайняту територію («Рукавичка».}

·       В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона, тікаючи від покарання, незаконно зайняла чуже помешкання, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. («Коза-дереза».)

·       Назвіть казку, де ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка дозволили йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал — трагічний. Виявивши занадто велику самовпевненість він гине. («Колобок».)

·       Герой якої казки постійно виконує заба­ганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб. (Про Липку та за­жерливу бабу.)

·       Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого судженого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призводять до тривалої розлуки з нареченою. Та долаючи різні перешкоди, двоє коханих усе ж таки єднають свої долі. («Царівна-жаба».)

 

9. Обмін думками: що ми знаємо про мнемотехніку.

    - Завдання для команд: кожна команда отримала текст невеличкого дитячого віршика до якого потрібно зробити асоціативний малюнок, щоб діткам краще було його запам’ятати.

 

І команда   А я у гай ходила

                       По квітку ось яку

                       А там дерева люлі

                   І все отак зозулі ку-ку, ку-ку.

 

    ІІ команда  З неба дощ Осінній ллється

                        Від зорі і до зорі.

                        А струмок біжить Сміється

                        І пускає пузирі.

 

10. Діалог: методика використання схем-моделей К. Крутій для складання описів..

- Виставка-огляд схем-моделей.

11. Цікаво про нудне, або Мистецтво сторітелінгу («Граматика фантазії» Джанні Родарі).

   Завдання для команд: взяти газету чи журнал, вирізати окремі слова і зробити з них якесь своє оповідання чи казку.

12. Хвилинка пізнання: методика А. Богуш, Н. Гавриш «Вчимося розповідати».

Отже, Інноваційні технології – це технології навчання, які дають можливість та сприяють дітям спільно, взаємно, обопільно та вкупі, жваво, енергійно й рухливо займатися під час освітнього процесу. 

 «Мову можна усякими засобами розвивати,
робити ясною, чепурною, широкою,
бо вона – творче знаряддя, за допомогою якого
виховується думка, серце, слово правди й краси»

С.Русова



Коучинг

«Мовленнєва компетентність –

активізовуємо роботу» з педагогами закладу 

Мета: створювати умови для розвитку комунікативної культури педагогів та формування їх професійних умінь щодо використання ефективних підходів для розвитку мовленнєвої компетентності дітей дошкільного віку. Формувати навички ефективної взаємодії. Вдосконалювати педагогічноу майстерность вихователів.     Розвивати комунікативні вміння за допомогою ігрових вправ та методів навчання, творчий потенціал педагогів, комунікативні здібності, навички взаємодії у команді.

Хід засідання:

1.                Привітання, повідомлення теми педагогічного коучингу, поділ на дві команди.

2.                Запрошення до педагогічної вітальні у формі ранкового кола. Вправа «Я зосереджена» (наприклад: я - (імя ), я - зосереджена . Я бажаю..).

3.                Вступне слово.

Під час здобуття дошкільної освіти відбувається становлення ключових компетентностей дітей. Вони формуються за різними освітніми напрямами спрямованими на розвиток особистості дитини.

Завдання: назвати ключові для дошкільної освіти компетентності дитини відповідно освітніх напрямів Базового компонента дошкільної освіти («Особистість дитини»: рухова, здоров’язбережувальна, особистісна; «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі»:предметно-практична, технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька; «Дитина в природному довкіллі»: природничо-екологічна; «Гра дитини»: ігрова; «Дитина в соціумі»: соціально-громадянська; «Дитина у світі мистецтва»: мистецько-творча; «Мовлення дитини»: мовленнєва, комунікативна,художньо-мовленнєва).

Всі вказані компетентності тісно пов’язані з мовленнєвою компетентістю. Мовленнєвий розвиток дитини, зокрема мовленнєва компетентність – один з важливих чинників становлення особистості в дошкільному дитинстві.

4.                «Коло знань»: що таке мовленнєва компетентність?

(Мовленнєва компетентність – здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження, тощо в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів.

Дитина має бути здатною користуватися рідною мовою як засобом мовленнєвої взаємодії в товаристві людей, знаходити своє місце серед них, розуміти їх і бути зрозумілою, узгоджувати власні бажання з намірами інших учасників. Головною умовою є своєчасно сформована мовленнєва компетентність у дошкільному віці для подальшого успішного навчання у школі. Розумне поєднання традицій та інновацій у сучасній організації мовленнєвої роботи з дошкільниками забезпечить її ефективність, реалізацію завдань, визначених у новій редакції Базового компонента дошкільної освіти.

5.                Вправа «Мовчун»

Педагогам пропонується розбитися на пари (з різних коанд) і намагатися розповісти один одному про те , який у нього настрій, потім відкрити трохи,і спробувати ще раз.

Висновок : ви розумієте, що дітям дуже важко спілкуватися з дорослим та один з одним, пояснити свої потреби , якщо в нього є проблеми з мовленням або  не вміє висловити свою думку.

6.                Вправа «Будинок» (складники мовленнєвої компетентності). Команди отримують листи паперу з намальованими будинками, де дах – це мовленнєва компетентність дитини-дошкільника. Завдання: написати на стінах складники мовленнєвої компетенції (лексичний, фонетичний, граматичний, діалогічний, монологічний).

7.                Вправа «Дерево знань» (кожній команді дістається по два листочка з завданням пояснити, що означають складники мовленнєвої компетентності). 

Лексичний: наявність певного запасу слів у межах вікового періоду, їx доречне застосування, вживання засобів мовної виразності: приказки, прислів'я, фразеологізми, епітети, порівняння; вживання слів різної складності, багатозначних слів, узагальнюючих понять; володіння формами мовленнєвого етикету відповідно до ситуації та формами звертання до дорослих та дітей.

Фонетичний: правильна звуковимова, розрізнення мовних та немовних звуків, розвинений фонематичний слух, вміння виконувати звуковий і складовий аналіз слів,розрізнення значення слів «звук», «буква», «речення», володіння інтонаційними засобами виразності).

Граматичний: практичне вживання відповідних граматичних форм рідної мови: рід, число, відмінки, час; вживання всіх частини мови; утворення різних форм дієслів і прикметників; створення нових слів за допомогою суфіксів та префіксів

Діамонологічний: розуміння зв'язного тексту, вміння відповідати та звертатися із запитаннями, вести діалог, складати різні види розповідей, переказувати).

8.                Гімнастика для розуму (ігри з учасниками коучингу).

·                  Вправа  «Визнач наголос в словах» (по шість слів кожній команді).

одинАдцять

каталОг

вИпадок,

пОдруга

украЇнський

навчАння

облАднання

жалюзІ

рАзом

пОмИлка

урочИстий

Олень

·                   Мовленнєві «перлинки»

І команда.  Дібрати близькі за значенням слова (синоніми) до слів:

занедужала – … (захворіла)

одказує – … (відповідає)

палав  – …  (горів)

канючити – … (просити)

теревенити – … (розмовляти)

рипнули – … (скрипнули)

плакати – …( ридати)

приголубити – … (пригорнути)

вештатися – … (бродити)

волає – … (кричить)

ІІ команда.  Змінити вираз близьким за значенням словом:

сильна метелиця – … (хуртовина)

велике нещастя – … (горе)

сильний дощ – … (злива)

буря на морі – … шторм)

дощ із блискавкою – … (гроза)

стукнуло в голову – … (пригадати)

плутатися під ногами – … (заважати)

повісити носа – …(розстроїтися)

корчити дурника – … (прикидатися)

слізьми вмиватися – … (горювати)

·                  Завдання : назвіть вираз правильно

1 команда

Я йду дорогою  або по дорозі

Розмовляю українською або по-українськи

Брати участь або приймати участь

Навчальний рік або учбовий рік

2 команда

Вмикаю або включаю світло

Перепрошую або   вибачаюся

Прийдешній або наступаючий

Наступного або слідуючого.

9.                Вправа «Лист проблем»

Запропонувати кожній команді написати на аркуші найбільші проблеми в роботі, згорнути лист в конвертик, обмінятися  і дати поради як краще вирішити це питання.

    10. Вправа «Сходинки до вдосконалення»      

Кожна команда отримує аркуш зі «сходинками до вдосконалення». Запропонувати на кожній сходинці написати навички мовленнєвої компетентності, якими повинен оволодіти дошкільник – випускник ЗДО (відповідно Базового компонента дошкільної освіти)

Рефлексія

 Часто кажуть, що педагоги – це не просто професія, а покликання. Подібно до Бджоли, педагог завжди зорієнтований не лише на результат, а й на процес діяльності. Ніколи не чекайте вдячності від дітей та їхній батьків за проведену роботу. Адже більша радість – збирати мед, ніж його споживати.

  Підсумкове завдання: на столах є чудові бджілки-трудівниці. На відерцях потрібно написати, що було «медом» під час проведення коучингу 

Висновок: своєчасно сформована мовленнєва компетентність у дошкільному віці є головною умовою подальшого успішного навчання у школі.


Майстер – клас для  вихователів з

елементами тренінгу. 

«Ейдетика для мозку»

Мета: познайомити слухачів майстер –класу із методами ейдетики – нової освітньої технології практичного використання у навчальному процесі, що дає змогу комфортно та легко здобувати знання; розвивати образне мислення, пам'ять, уяву, увагу; виховувати інтерес до інноваційних технологій. 

   Усі ми знаємо, що у Базовому компоненті дошкільної освіти багато уваги приділено вихованню свідомого активного дошкільника. Це дитина, яка повинна вміти і хотіти пізнати світ, яка не прагне до готових рішень і моделей поведінки, а хоче відкривати його самостійно: на дотик, смак і запах; такий малюк воліє роздивитись усі кольори яскравого світу, почути всі його звуки й мелодії. На сучасному етапі життя дитина має справу зі значними потоками інформації та стрімким темпом життя, і їй необхідно докладати величезних зусиль для запам'ятовування.

 

   Звичайно, всі помітили, з якою легкістю дитина запам'ятовує фрази з мультфільмів, рекламних роликів, слова з пісень. І скільки їй доводиться прикласти зусиль, щоб вивчити вірш. До того ж, вивчений вірш забувається через тиждень – два, а улюблені фрази дитина пам'ятає місяцями. І це тому, що діти сприймають і запам'ятовують інформацію через світ образів.

 

   Нашу пам'ять можна уявити у вигляді великої комори. Коли ми заходимо туди і бачимо величезну купу різноманітих речей, що ми витягнемо? Найбільш яскраві речі які привертають наш погляд. Якщо ми своєю фантазією розфарбуємо необхідну нам інформацію, то витягнути її зі своєї «комори» буде набагато простіше, адже всі «речі», які там зберігаються, будуть кольоровими та незвичайними. Як зазначив автор  численних методик Ігор Матюгін, що «Пам'ять – це мистецтво, яке потребує щоденного тренування, але водночас є приємним заняттям, яке приносить задоволення». Про те, як це зробити, ми спробуємо знайти відповідь на сьогоднішньому майстер-класі.

Що ж таке ейдетика? (Висловлювання педагогів).

• У перекладі з грецької «Ейдос» - означає «образ».

• Ейдетика - це методика навчання, яка розвиває здатність мислити образами, вчить методам запам'ятовування інформації, сприяє розвитку уяви.

• Ейдетика - це характер пам'яті, заснований переважно на зорові враження, що дозволяє утримувати і відтворювати живий образ, сприйнятого раннього явища або предмета..

Таким чином, можна зробити висновок, що «ейдетизм» - різновид образної пам'яті, яка є природною, зручною, та й просто необхідною здатністю дуже яскраво уявляти собі предмет, якого немає в полі нашого сприйняття. У чому ж суть методики?

Цей метод будується на принципі образних асоціацій, завдяки яким дитина може швидше, якісніше запам'ятовувати матеріал, зберегти його і легко відтворити.

Хочу вас познайомити з іграми, які засновані на методах ейдетики. Все навчання повинно проходити в грі. Ось як сказав про це Сухомлинський - «Придивимося уважно, яке місце займає гра в житті дитини ... Для неї гра - це найсерйозніша справа. У грі розкривається перед дітьми світ, розкриваються творчі здібності особистості. Без них немає, і не може бути повноцінного розумового розвитку. Всі ігри мають спільне завдання - розвиток образної пам'яті, уваги, мислення, уяви і т. д. Ігри подібного плану дуже подобаються дітям, вони з задоволенням знаходять правильні відповіді на поставлені питання.

 

-Розпочати нашу зустріч,  я вирішила з тесту.

Заплющіть очі, і уявіть будь-яку квітку. Можна наприклад, троянду.

 

   - Оцініть  зараз, який рівень розвитку образної пам'яті  у вас переважає?         

   Якщо вам вдалося яскраво уявити зображення квітки, то ви маєте схильність до формування навички швидкого запам'ятовування виликого обсягу інформації, якщо вам це не вдалося, то цьому можна навчитися. У дорослих  з образами складніше.

 

   Як покращити запам'ятовування? Одним із шляхів є розвиток образної пам'яті, образного мислення та уяви – тобто використання методики ейдетики. Ми поговоримо не просто про пам'ять, а про образну пам'ять.

 

У чому ж полягає секрет ейдетики? У тому, що наші діти краще сприймають, а отже запам'ятовують інформацію через світ образів. Вчені довели, що образне мислення закладене в дитині від природи. Ми вчимо дітей бачити певний образ на уявному екрані, чути притаманний йому звук, відчути запах, відтворювати в пам'яті відчуття дотику.

   Перші п'ять – сім років життя права півкуля мозку розвивається в малят сильніше, тому уява відіграє дуже важливу роль в житті малюка.

  

Метод ейдетики побудований на простих принципах:

ü Уява + позитівні емоції = максимально засвоєна інформація.

ü Радісна, весела атмосфера.

ü Мобільність і доступність  ігрового матеріалу.

ü Поділ інформації відповідно до особливостей  кожної дитини.

Основні цілі методики:

§  Розвиток зорової і тактильної пам'яті, образного мислення, уяви, уваги, розвиток мови;

§  Активізація ресурсів пізнавальних процесів;

§  Стимулювання ініціативності;

§  Виховання впевненості в собі, а також боротьба зі страхом перед незвіданим;

§  Виявлення і розвиток здібностей. 

Гра на розвиток зорової пам'яті

Гра "Доня хоче спати"

Мета: вчити учасників майстер-класу  помічати та запам'ятовувати деталі картини, відповідати на запитання ведучого. Розвивати увагу, логічне мислення, вміння висловлювати свою думку. Виховувати інтерес до зображувальної діяльності.

Хід гри:

   Подивіться на картинку впродовж 15 сек. Тепер уявіть малюнок і дайте відповідь на запитання:

-         Що висить на стіні?

-         Скільки квітів на картині?

-         Що стоїть на шафі?

-         Якого кольору бантик у дівчинки в ліжку? І т.д. 

Чого вчить ейдетика?

·       Запам’ятовувати швидко і згадувати легко;

·       Активізувати уяву;

·       Керувати своєю увагою;

·       Розвивати мислення, мову;

·       Включати позитивне мислення, позитивний настрій.

 

   Слово «ейдос»  давні греки позначали зовнішній вигляд, картину, образ, ідею.

   Поняття «образ» міцно пов'язалося з нашими мисленням, і ми говоримо: «образне мислення», «я немов бачу те, про що ви говорите». Слід нагадати, що ми розділяємо людей на тих, що мислять логічно (лівопівкульних), та тих, що мислять образно (правопівкульних). Вважається, що представники науки, особливо точних наук, - мислять логічно, а представники творчих професій (художники, музиканти, літератори) – образно.

   Ейдетизм – це здатність дуже яскраво уявити собі предмет, якого немає в полі нашого зору.

   Для ейдетики практично не існує нездібних  дітей. Науково доведено, що 40% людей планети є активними ейдетиками, а 60 % - латентними.

 

Із постулатів ейдетики:

ü Не буває поганої пам'яті, є лише невміння нею користуватися.

ü Пам'ять розум не замінить, але сприятиме його формуванню.

ü Один раз побачити краще, ніж сто раз … повторити!

 

ü Відношення до себе подібне до малювання – не розфарбовуйте себе в похмурі тони.

 

   Зараз, я пропоную пограти в таку гру «Кулачок-пальчик», що розраховано на ту частину мозку, яка відповідає за образне мислення.

     Отже, ліва рука – показуємо, що все у нас супер, все добре, а права рука – великий пальчик ховаємо в кулачок. Тепер робимо хлопок , і тепер міняємо місцями. Потім прискорюємо темп гри. Такі ігри теж розвивають пам'ять. Виявляється, що руками теж можна розвивати пам'ять.

 

Ігри ейдетичного напрямку

·       Кожна гра – це комплекс завдань, які дитина виконує за допомогою картинок, іграшок, тактильних карток, кубиків, цеглинок тощо.

Система методик розвитку асоціативного мислення. Асоціація – в перекладі означає зв’язок. Коли ми чуємо слово, звук, бачимо колір, відчуваємо щось на дотик, смак, то в нашій уяві виникає зв’язок (цих слів, звуків, дотиків) з іншими, які зустрічалися в нашому житті. Зазвичай, ці слова знаходяться в довготривалій активній пам’яті. Тому зв’язок з цими словами забезпечує кращий спосіб зберігання та відтворювання інформації.

В кожної дитини можуть виникати свої оригінальні асоціації, пов’язані з власним емоційним досвідом, який найбільш сильно закарбувався в свідомості. Роботу з дітьми в цьому напрямку прийнято будувати на основі: вільних асоціацій, пов’язаних з предметними образами; колірних асоціацій; асоціацій пов’язаних з геометричними формами; тактильних асоціацій; предметних асоціацій; асоціацій, викликаних друдлами; звукових асоціацій; смакових асоціацій; нюхових асоціацій.

Головне запитання під час тренування асоціативного мислення звучить так: «Про що ти подумав?». Ніколи не запитуйте в дошкільнят: «Які асоціації у вас виникли?», бо діти цього не розуміють. Необхідно заохочувати і вчити дітей самостійно пояснювати найнезвичайніші поєднання предметів.   

Ейдетика пропонує будувати роботу з дітьми на основі:

*   Вільних асоціацій, пов’язаних з предметними образами;

*   Тактильних асоціацій;

*   Предметних асоціацій;

*   Смакових асоціацій;

*   Нюхових асоціацій;

*   Асоціацій пов'язаних з геометричними фігурами;

*   Асоціацій, викликаних  друдлами;

*   Звукових асоціацій.

*   Кольорові асоціаціі

-         Зараз спробуємо, детальніше розглянути  кожну з вищезгаданих асоціацій.

Вільні асоціації. Вільні асоціації пов’язані з предметними образами. З самої назви «вільні асоціації» випливає, що під час занять з цього напрямку не можна використовувати ніяких предметних зображень. Та в маленьких дітей ще недостатньо сформовані уявлення про навколишній світ і замало життєвого досвіду для того, щоб будувати асоціативні зв’язки самостійно. Тому на першому етапі роботи малюку потрібна допомога дорослого. Якщо починати працювати з дітьми молодшої групи, то наприкінці середньої групи зорові підказки вже не знадобляться.

А починати треба так: - В мене є курча. Про що ви подумали?

Відповіді можуть бути найрізноманітнішими і непередбачуваними:

- Я подумала про сонечко, тому що воно жовте, як курчатко, а, може, курчатко любить грітися на сонечку.

На цьому етапі занять головне, щоб діти вміли обґрунтовувати свій асоціативний вибір. Ця гра добре стимулює мовну активність дітей, робить їх сміливішими та впевненішими у висловлюваннях, формує вміння відстоювати свою думку.

Тактильні асоціації.

Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

Дай доторкнутися – і я зрозумію.

(Китайська народна мудрість)

Саме такий підхід в роботі з дошкільниками став підґрунтям такого виду асоціативного мислення, як тактильні асоціації. Тут криються  психологічні особливості малюків, які пізнаючи світ, тільки того і прагнуть щоб подивитися, понюхати, обмацати і  перевірити на міцність, а то й «спробувати на зуб». Не випадково дітей цього віку називають дослідниками, «чомучками», адже світ такий великий, а в ньому стільки різного… І про все потрібно дізнатися. Допоможе в цьому організація роботи з тактильними картками. Вони розвивають саме тактильну пам’ять, формують асоціативне мислення, допомагають дітям розширити знання про предмети. Для цього виду роботи потрібно мати набір тактильних карток. Основна ідея цих карток полягає в тому, що кожна з них має свою фактуру, адже матеріал для їхнього виготовлення може бути найрізноманітніший: хутро, наждачний папір, фланель, фольга, палички, оксамит, ґудзики, гречка, шматочки дроту та інше.

Основний принцип роботи з картками: «Про що ти подумав, торкнувшись цієї картки». А щоб діти не звертали уваги на колір фактури картки, запропонувати їм одягти «сліпі» окуляри. Головне, щоб сама ідея залишалася незмінною: допомогти дітям розширити знання про предмети та отримати додаткові враження від них. А ще розвинути дрібну моторику пальців.. Адже, як зазначав В.О. Сухомлинський: «Джерело здібностей і обдарувань знаходиться на кінчиках пальців. Від пальців ідуть тоненькі струмочки, які живлять джерело творчої думки».

Гра з вихователями  на розвиток тактильної пам'яті

Предметні асоціації. Цей вид асоціацій передбачає встановлення зв’язків предметів або між собою, або за  їхніми ознаками. Для виконання цього прийому необхідно мати набір різних предметів: ниточку, паличку, трубочку, папірець, шматочок тканини, монету, шишку, каштан, камінець, ґудзик тощо. Зорові орієнтири, зокрема предметні зображення, не потрібні

Починати роботу можна вже з другої молодшої групи. Вихователь тримає в руці будь-який предмет і ставить запитання: «Про що ви подумали?». Спочатку необхідно допомогти дитині пояснити її асоціативний вибір, потім вчити малюка робити це самостійно. Починаючи із старшої групи потрібно визначати особливості предмета. Наприклад: вихователь бере нитку і говорить: «Довге і гнучке.

Про що ви подумали?» Можливі такі відповіді: змія, черв’як, намисто, стрічка тощо.

Або тримати монету і сказати: «Кругле і металеве. Про що ви подумали?» Відповіді: колеса трамвая, люк, сережки тощо.

До шматочка аркуша паперу діти можуть дібрати такі предметні асоціації: книга, альбом, зошит, серветка тощо.

 

Смакові асоціації. 

Мабуть, не знайдеться жодного вихователя серед нас, який би не грав зі дітьми у гру «Відгадай на смак». Але ейдетичний напрямок не передбачає вгадувати. Запитання   буде таке ж, як раніше: «Про що ви подували?». Для цього виду роботи не потрібні реальні смакові відчуття - смаки ми уявляємо і залежно від вікової категорії запропоновані смакові відчуття можна ускладнювати та розширювати. Так, до арсеналу увійдуть не лише солодке, кисле, гірке, солоне, але й температурні якості: гаряче і холодне.  

Тут знадобляться предметні зображення різних продуктів та піктограми смаку, серед яких: солодкий, кислий, солоний, гіркий, холодний, гарячий. За бажанням можна додати тактильно-смакові відчуття: хрумкий, соковитий, твердий, рідкий тощо.

Поради з досвіду: 1) До обраного смакового відчуття необхідно подати якомога більше продуктів і навпаки - до кожного продукту підібрати нові смакові відчуття. Наприклад, вишня кисла, а от вишневе варення солодке. Або: чай гарячий і солодкий, але буває кислий (з лимоном) і холодний тощо. 2) Дітям молодшого віку пропонувати варіанти, пов’язані з одним смаковим відчуттям: солодкий, кислий, солоний. 3) Дітям старшого віку пропонувати гру без додаткових предметних зображень: «В мене є щось солодке і холодне. Про які продукти чи страви ви подумали?».

Гра з вихователями  на розвиток смакової пам'яті

 

-         Шановні колеги! Маєте бажання уявити смакові відчуття? Отож пропоную виконати наступне завдання.  Кожному з учасників я роздам карточки з відповідними  смаковими асоціаціями. Вам потрібно буде дібрати до них якомога більше продуктів чи страв. До справи! 

-         1 учасник . «В мене є щось солодке і холодне. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Морозиво)

-         2 учасник . «В мене є щось солодке і гаряче. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Чай)

-         3 учасник . «В мене є щось солоне і холодне. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Огірок )

-         4 учасник . «В мене є щось гірке і тверде. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Перець червоний)

-         5 учасник . . «В мене є щось кисле і соковите. Про які продукти чи страви ви подумали?» (Борщ )

-         6 учасник . «В мене є щось кисле і соковите. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Лимон)

-         7 учасник . «В мене є щось солоне і хрумке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Крекер )

-         8 учасник . «В мене є щось соковите і пекуче . Про які продукти чи страви ви подумали?». (Цибуля)

-         9 учасник . «В мене є щось в'язке і солодке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Жувальна гумка, кисіль)

-         10 учасник . «В мене є щось рідке  і гірке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Ліки)

-         11 учасник . «В мене є щось пухке і солодке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Манка)

-         12 учасник . «В мене є щось солодке і соковите. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Мандаринка )

-         13 учасник . «В мене є щось солодке і гірке. Про які продукти чи страви ви подумали?». (Чорний шоколад)

-         14 учасник . «В мене є щось хрумке і тверде . Про які продукти чи страви ви подумали?». (Цукор, сіль)

Нюхові асоціації. Нюховий аналізатор – це, мабуть, найсильніший з усіх названих. Тому залучаючи його до роботи, потрібно бути особливо обережним, оскільки здатність сприймати різні аромати ще не достатньо вивчена Проводити цей вид роботи краще зі старшими вихованцями. Для роботи знадобляться предметні зображення та нюхові коробочки з різними ароматами. Питання знов звучатиме так само: «Про що ви подумали, відчувши цей запах?».

-         Зараз, і ми звами спробуємо перевірити ваш нюховий аналізатор. Для цього, спочатку ми поділимось на пари, де один з вас буде відкривати запропоновану нюхову баночку, а інший має розповісти про свої нюхові асоціації. Щоби ускладнити завдання, ми не будемо використовувати предметні зображення.

-         Отож, почнемо по порядку.

ü  Ємкість з аромотом кави.

ü Ємкість  з аромотом цитрусів.

ü Ємкість  з аромотом спецій.

ü Ємкість  з аромотом хвої.

ü Ємкість  з аромотом м'яти.

ü Ємкість  з ароматом барбарису.

ü Ємкість з ароматом кориці.

ü Ємкість з ароматом тютюну. 

Асоціації пов'язані з геометричними фігурами.  Для цього виду роботи вам знадобляться картинки із зображеннями геометричних фігур та різноманітних предметів.


   Запитання ставте анологічно: « У мене є круг. Про які предмети ви подумали?»

Не забувайте про аргументацію, спонукайте дітей вчитися пояснювати, чому вона обрала саме той предмет. Наймолодшим потрібно спочатку дати змогу попередньо вивчити форму предметів, а під час гри пропонувати зорові підказки – предметні картинки. Слід заохочувати малюків призами. Ці ігри стимулюють мовну активність, роблять дітей сміливішими, формують уміння відстоювати власну думку. Працюючи з формами оберіть для себе одну форму і працюйте з нею протягом дня або тижня. Намагайтеся помічати в довкіллі всі предмети, що

 мають визначену форму (протягом дня, кругом). Можна провести конкурс на найдовший список помічених форм.

Асоціації за друдлами. Друдл – це загадка, головоломка, малюнок, про який неможливо чітко сказати, що це таке. Простота та невизначеність друдлів створюють невичерпний простір для породження потоків асоціативних образів, пов’язаних з будь-якою сферою навколишньої реальності

Використовувати друдли в роботі з дітьми можна вже з кінця молодшої групи. На початкових етапах роботи варто застосовувати предметні зображення, в яких можна побачити фрагмент запропонованого друдла. Наприклад: показати друдл і запитати: «Подивіться на цю картинку. Про що ви подумали?» Так, півколо схоже на спинку мишки, вушко ведмедика тощо. Обов’язково необхідно звертати увагу дітей на деталі предмета, підкреслюючи їхню схожість із друдлом.

У роботі з дітьми середньої групи допоміжні предметні зображення вже не потрібні. Діти дуже полюбляють миттєві перетворення, коли в одному зображенні можна побачити десятки різноманітних ситуацій.

Продовжуючи роботу з дітьми старшої групи необхідно вчити дітей створювати асоціативні зв’язки не лише за графічною схожістю предмета та друдла, а й за більш віддаленими ознаками. Під час роботи з друдлами необхідно створювати змагально-ігровий настрій, застосовувати завдання ігрового характеру, відповідні правила, намагатися зрозуміти ідею відповіді кожної дитини, спонукати їх до своїх асоціацій. Показувати друдли необхідно під різними кутами, щоб діти побачили якомога більше ракурсів цього зображення.

В цьому виді роботи не має помилкових і єдино правильних відповідей – кожна обґрунтована думка має право на існування. Один і той самий друдл може символізувати що завгодно, до того ж не обов’язково відповідь має бути реалістичною. Головне, щоб заняття було цікавим, розважальним і, звичайно ж, пізнавальним.

Гра з педагогами  з використанням друдлів

Звукові асоціації. 

В ейдетичному напрямку широко застосовуються аудіозаписи різних звуків та шумів. Можна створити цілу колекцію звуків, розподіливши їх за різними групами: побутові шуми, звуки природи, музичні звуки, звуки вулиці.

Порядок роботи та спосіб постановки запитання лишається незмінним: поставити перед дітьми на дошці ряд предметних зображень і за допомогою звукового мішечка  запропонувати обраний звук, після цього запитати: «Про що ви подумали , почувши цей звук?» Наприклад, зашарудіти звуковим мішечком з целофановим папірцем і запитати:

- Про що ви подумали, почувши цей звук?

Поради з досвіду: 1) Для дітей старшого віку цей вид роботи потрібно проводити без предметних зображень. 2) На початковому етапі роботи пропонувати лише свої варіанти асоціативних зв’язків з предметами, давати пояснення. 3) Не заохочувати дітей спробувати вгадати, що знаходиться у  звуковому мішечку. 4) Необхідно ховати за дошкою ті джерела звуків, які не можна покласти мішечок: ножиці, дудочку, склянку з водою тощо.

Гра  з вихователями  «Що звучить?»

 

Кольорові асоціаціі (кольоротерапія)

 

Кожна дитина вибирає  кольор «З чим асоціацюється?»

Чорвоний (Помидор, перец, мак,,,)

Голубий (небо, прапор, воложки..)

Синий (облако, )

Розовий (рябина, )

Оранжовии (бархатці,диня, листя осінні)

Жовтий (сонечко, карандаш)

Зелении (огурец, листя, трава, дерева)

 

«Про що ти подумав?»

Висновок

Ця  методика збільшує мотивацію до навчання, оскільки вона призводить до співпраці і спільної творчості дітей  і вихователя. Спробуйте цей прийом, адже, це цікаво і весело! Скільки різних емоцій  проявляють діти у творчому пошуку, що дуже важливо в самостійному, чи у спільному.

Сила методу у його простоті!

Покладіть на  ліву руку, те, що ви отримали, а на праву – те,  що  вложили і поаплодуйте собі.


Круглий стіл:

«Форми і методи патріотичного виховання дошкільників в сучасному закладі»

Патріотизм сьогодні – це не мода, а виклик сучасності, біль душі кожного свідомого українця, материнські сльози, знівечена земля, що терзається у тортурах, гуркіт гармат, новини телебачення та преси, які неможливо бачити і чути без страху, постійне відчуття неспокою та тривоги за прийдешній та завтрашній день, це молитва за долю країни, яка виривається із грудей стоголосим криком усього народу, в надії та сподіванні миру і спокою в кожному українському серці

Плекання національної свідомості й самосвідомості, прищеплення моральних ідеалів та ціннісних орієнтирів починається з раннього дитинства, з перших років життя дитини. Суверенній Україні потрібні громадяни, які мають глибоко усвідомлену життєву позицію, налаштовані патріотично й водночас толерантно, з повагою ставляться до інших людей, їхніх національних культур, держав.

Одним із завдань української системи освіти є пробудження і виховання в кожній дитині патріотичних почуттів, залучення до вищих цінностей. У цьому зв’язку величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.

Важливе значення в процесі формування в дошкільників любові до Батьківщини має той факт, що емоційні переживання дітей старшого дошкільного віку набувають більш глибокого та стійкого характеру. Діти цього віку здатні проявляти турботу до близьких людей та однолітків. Патріотичні почуття дошкільників формуються в процесі спілкування з оточуючими людьми, виконання спільної з ним діяльності. Вони спрямовані на розкриття і формування в дитини спільно людських моральних якостей особистості (любов, гідність, вірність, відданість батькам), залучення до джерел національної культури, збереження природи рідного краю, виховання емоційно - діяльнісного ставлення та почуття причетності до оточуючих. Саме тому робота з патріотичного виховання охоплює цілий комплекс завдань, серед яких пріоритетними є:

- виховання в дитини любові й почуття причетності до своєї сім'ї, дому, дитячого садка, вулиці, міста;

- ознайомлення дітей із символами держави (гімн, герб, прапор);

- формування бережного ставлення до природи рідного краю;

- формування толерантності, почуття поваги до інших народів, їхніх традицій.

   Важливим напрямом патріотичного виховання є прилучення до народознавства - вивчення культури, побуту, звичаїв рідного народу. Дошкільників ознайомлюють з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, пояснюють зв’язок людини з минулими і майбутніми поколіннями, виховують розуміння смислу життя, інтерес до родинних і народних традицій.

   Значну роль у вихованні дітей відіграють народні традиції - досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично і передаються з покоління в покоління (шанувати старших, піклуватися про дітей, відзначати пам’ятні дати тощо). З традиціями тісно пов’язані народні звичаї - усталені правила поведінки; те, що стало звичним, визнаним, необхідним; форма виявлення народної традиції (як вітатися, як ходити в гості та ін.).

   Саме в дошкільному віці, коли дитина дуже чутлива до емоційних впливів і схильна до наслідування, створюються сприятливі умови для того, щоб поступово розкрити їй зміст народної і світової спадщини через мистецькі твори, етику людських взаємин, сформувати перший практичний досвід прояву душі стосовно рідних та близьких людей, рідної домівки, отчого краю з його природою, історією і традиціями, рідної мови, - всього, з чого для кожного починається Батьківщина. «Батьківщина починається для дитини з шматочка хліба і ниви пшениці, з лісової галявини і блакитного неба над маленьким ставом, з пісень і казок матері над колискою».

Методами національно-патріотичного виховання є:

-                     переконання – формування впевненості у суспільно корисній діяльності з підготовки до захисту Вітчизни;

-                     стимулювання – реалізується в різноманітних формах заохочення і змагання;

-                     особистий приклад – діяльність вихователя, який має бути взірцем для молоді, має забезпечувати педагогічні вимоги, вміє давати доручення і перевіряти їх виконання;

-                     самопідготовка – процес активного формування і самовдосконалення молодої людини, виховання почуття патріотизму, яке реалізується шляхом самозобов’язання, самостійного навчання та самоконтролю.

Існує багато ефективних форм організації патріотичного виховання дошкільників.

Завдання: назвати форми патріотичного виховання дошкільників.

·                     Екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам'яток, визначних місць

-                     Куди можна організувати екскурсію в нашому місті,

-                     Що можна зробити, якщо немає фізичної можливості організувати екскурсію? (організувати віртуальну екскурсію по фото чи відео презентації).

·                     Розповіді вихователя

·                     Бесіди, зустрічі з цікавими людьми

-                     Кого з видатних, цікавих земляків можна запросити для зустрічі з дітьми?

-                     Яким віковим групам підійде така форма роботи?

·                     Екскурсії

-                     Куди можна організувати екскурсії?

·                     Спостереження

·                        Під час виховання у дітей дошкільного віку любові до Батьківщини потрібно розпочинати виховувати любов до рідного міста. Успішний розвиток дошкільнят при ознайомленні з рідним містом можливий лише за умови їх активної взаємодії з оточуючим світом емоційно-практичним шляхом, тобто через гру, предметну діяльність, спілкування, працю, навчання, різні види діяльності, властиві дошкільному віку. Необхідно зазначити, що морально-патріотичне виховання дошкільнят на краєзнавчому матеріалі ґрунтується на таких засадах:

·                     - ознайомлення дошкільнят з рідним містом повинно природно «входити» в цілісний освітній процес, що будується на фоні краєзнавчого матеріалу;

·                     - введення краєзнавчого матеріалу в роботу з дітьми з врахуванням принципу поступового переходу від більш близького дитині, особистісно значущого, до більш віддаленого від дитини - культурно-історичних фактів;

·                     - формування особистісного ставлення до фактів, подій, явищ у житті міста, створення умов для активного залучення дітей до соціальної дійсності, підвищення особистісної значущості для них того, що відбувається навкруги;

·                     - розвиток музейної педагогіки, що надає можливість дитині налагодити діалог з культурним надбанням минувшини та сьогодення;

·                     - здійснення діяльнісного підходу до залучення дітей до історії, культури, природи рідного міста, тобто вибір самими дітьми тієї діяльності, в якій вони хотіли б відобразити свої почуття, уявлення про побачене та почуте (творча гра, придумування оповідань, виготовлення поробок, придумування загадок, аплікація, ліплення, малювання, проведення екскурсій, участь у благоустрої території, охороні природи і т. п.);

·                     - залучення дітей до участі в міських святах з тим, щоб вони могли долучитися до атмосфери загальної радості та піднесеного настрою. Познайомитися із жителями рідного міста - носіями соціокультурних традицій в народних ремеслах, танцях, піснях;

·                     - вибір методів ознайомлення дітей з рідним містом, що перш за все підвищують їх пізнавальну та емоційну активність;

·                     - створення відповідного розвивального середовища в групі та дошкільному закладі, яке б сприяло розвитку особистості дитини на основі народної культури з опорою на краєзнавчий матеріал (міні-музей народного побуту, предмети народного ужиткового мистецтва, фольклор, музика тощо), і яке б дозволило забезпечити потребу в пізнанні його за законами добра та краси;

·                     - організація роботи з батьками під девізом: їх знання та любов до рідного міста повинні передаватися дітям.

·                        Ознайомлення дошкільнят із рідним містом може стати тією основою, навколо якої інтегруються всі види дитячої діяльності. Одним із варіантів реалізації принципу інтеграції в роботі з дошкільнятами є організація педагогічного процесу на основі тематичного планування. Такий підхід дає можливість бачити різні аспекти явищ: соціальні, морально-етичні, природні, художньо-етичні та ін. Крім того, «занурення» в ту або іншу тему, яку одночасно вивчають діти, дозволяє об'єднати їх спільними почуттями, переживаннями при проведенні спільних свят, вечорів відпочинку, виставок.

 

·                     Дидактичні, сюжетно-рольові ігри

-                     В яких сюжетно-рольових іграх відбувається національно-патріотичне виховання, наведіть приклади?

-                     Які дидактичні ігри патріотичного спрчмування є у мікро методкабінетах груп?

·                     Заняття з циклу «Історичні цікавинки»

-                     Навести приклади тем занять.

·                     Розгляд ілюстративних матеріалів

·                     Читання та інсценування творів художньої літератури

-                     Наведіть приклади назв та авторів творів художньої літератури на патріотичну тематику.

·                     Слухання народної, класичної, сучасної музики

·                     Розглядання творів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва

·                     Розв'язування проблемних ситуацій

·                     Запрошення членів родин у дитячий садок

·                     Спільні з родинами виховні заходи

·                     Виставки, конкурси

-                     Запропонуйте тематику виставок та конкурсів патріотичного спрямування.

·                     Свята, розваги, патріотичні флешмоби 

Отже, проблема патріотичного виховання дітей дошкільного віку стала дуже актуальною в сучасному житті. Патріотичне виховання наскрізь пронизує весь освітній процес, органічно поєднує  громадянське, національне, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання.



Брейн – ринг «Кращі знавці української мови»

(до Міжнародного дня рідної мови 

 

1.    Вступне слово

 Мова – найбільший скарб, одне з багатьох див створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.

     Кожна людина має завжди пам’ятати хто вона, звідки родом, де її коріння, кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.

     21 лютого ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови.

     Тому сьогодні запрошую Вас поринути у чудовий і прекрасний світ нашої рідної мови. Із святом нас, шанувальники рідного слова!

 

      Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».

      Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.

    Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальному брейн-рингу «Кращий знавець української мови».

    Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

 

2.    Розминка «Яка наша мова?»

(учасники пишуть слова-ознаки на жовто-блакитних сердечках з паперу)

-         Виразна, барвінкова, соловїна, рідна, щедра, велична, державна, неповторна, лагідна, співуча…милозвучна

3.    Конкурс «Словникар»

     ЗАВДАННЯ:   З поданого слова «милозвучність»  утворити якомога більше слів.   На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі називає слова

Орієнтовні відповіді: Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

 

4.    Конкурс «Згадай алфавіт»

Умова: необхідно розставити слова за алфавітом. Якщо правильно буде виконане завдання, то  останні букви складуть прислів’я «Азбука – до мудрості дорога)

Вишенька    віз    горб   доверху    жайворонок   жердка    здогад    здорово зовсімзранку   листопад    лицар   личко     ліс    переліт     радощі     сад    холодно        цукор    чисто    шланг    щітка.

 

5.    Конкурс «Скажи без затримки» (назвати антоніми до запропонованих слів).

 Сміятися (плакати)                               Активний (пасивний)

      Корисний (шкідливий)                           Хворіти (видужати)

Захід (схід)                                              Ганьба (слава)

Минуле (сучасне)                                   Згадати (забути)

Працьовитий (лінивий)                          Прокинутися (заснути)

Вітатися (прощатися)                           Світанок (присмерк)

Хвалити (лаяти)                                     Щедрість (скупість)

Оптиміст (песиміст)                              Глибокий (мілкий)

Зачин (кінцівка)                                      Старий (молодий) 

 

6.    Конкурс «Прямо та влучно»

Умова конкурсу: фразеологізми потрібно замінити словами-синонімами.                            

       Для І команди                 

Хоч око виколи – темно

Держати хвіст трубою – триматися

Взяти ноги в руки – втекти

Ніде й голці впасти – тісно

Перелічити ребра – побити

Зробити з мухи слона – перебільшити

     Для ІІ команди

Пекти раків – почервоніти

Палець об палець не вдарити – ледарювати.

Мати голову на плечах – розумний

Продавати зуби – сміятися

Замилювати очі – обдурювати

Як нитка за голкою – невідступно

 

7.    Фольклорний конкурс «Прислівя»

Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно, мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба слідкувати за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим. Максим Рильський радив: «Не має мудріших, ніж народ учителів. У нього кожне слово то перлина, то праця, то натхнення, то людина…». Поет мав на увазі прислів’я та приказки, які є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Прислів’я та приказки впевнено можна назвати перлинами народної мудрості, бо вони відшліфовувалися століттями й за ними стоїть авторитет багатьох поколінь. Вони, як пломінь, вихоплюють і висвітлюють найсуттєвіше. Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості загальної культури.

Цей тур перевірить, чи знаєте ви прислів’я.

 Завдання: знайти другу частину прислівя.

   

 Для 1 команди

- Око бачить далеко,( а розум далі)

- Умієш говорити.. .(умій слухати)

- Говори мало, слухай багато.. .(а думай ще більше)

- Дав слово.. .(дотримай його)

     - Більше діла.. .(менше слів)

- Гостре словечко...(коле сердечко)

     - Шабля ранить голову,..( а слово душу)

           - Не хочеш почути поганих слів,( не кажи їх сам)

- Книга вчить, ... (як на світі жить)

 

Для ІІ команди

- Учення - світ, ... (а невчення - тьма)

- Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)

- З миру по нитці, ... (голому сорочка)

- Вола в'яжуть мотузком, а людину - ... (словом)

- Вір своїм очам, а не ... (чужим речам).

- Мудрий не все каже, що знає, а ... (дурний не все знає, що каже)

     - Хто людей питає, той ... (і розум має)

     - Чим розумний стидається ... (тим дурень величається)

- На язиці медок, а ... (в душі льодок)

 

8.    Конкурс «Мовні цікавинки» (загадки)

 

v Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)

v Якою косою не можна косити ? (Дівочою, піщаною)

v Що стоїть посеред Києва? (Є)

v У небі одна, а в баби дві? (Б)

v Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)

v Назвіть місто великих хижаків. (Львів)

v Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)

v Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів?

v (Стоп)

v Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)

v Як написати одним словом з чотирьох букв словосполучення "суха трава". (Сіно)

v Що належить вам, але інші користуються ним частіше? (Ім'я)

v Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім'я)

v Гора й долина. Що між ними ?( «Й»)

 

 

9.    Підсумок

До ваших сердець дійшли слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. А на закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову..

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову … (знати).

А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … (мови).

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова).

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така … (багата).

І така джерельно чиста наша мова … (промениста).

Чарівна і калинова наша мова … (веселкова).

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на … (рушникові).

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?

Понад світом хай лунає, хай ніхто  … ( не забуває).

Рідну мову українську, мудру, щедру, … (материнську).

Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.

Любіть її завжди,  пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні.




«Віммельбух:

фантазуємо і створюємо самі»

Майстер – клас 

Віммельбух – це розвиваюча книга для дітей, яка складається з великої кількості картинок. В ній майже немає тексту, тому вона підходить дітям вже від 2-х років народження. Через велику кількість персонажів, які живуть власним життям, дитячі віммельбухи подобаються не тільки найменшим, але й дітям 6-7 років. Трапляються випадки, коли і дорослим цікаво трохи відпочити з цією книжкою в руках. Але чому Віммельбух такий особливий? Давайте розберемось.

Особливості Віммельбуха

Головна особливість Віммельбуха в тому, що в ньому майже немає тексту. Це дозволяє дитині самостійно вигадувати події, що відбуваються на сторінках. Вона розвиває фантазію і вчиться розуміти поведінку людей чи звірів.

Разом з розвитком фантазії, дитина вчиться зосередженості та уважності. Це відбувається за рахунок маленьких деталей, які не можна побачити швидко продивившись картинки. Дитина 2-3 років не помітить у Віммельбусі цієї особливості, поки ви їй на це не вкажете. Дуже важливо “читати” цю книгу разом з дитиною і вказувати на цікаві деталі.

Сидячи у сімейному колі, у вас є можливість вигадувати різні історії. Одного дня у Віммельбусі ви знайдете справжній детектив, а іншого – гумористичну пригоду з частиною фантастики. Все обмежується лише вашою уявою. Таким чином розвивається ще й мова дитини, адже вигадування пригод задача не лише батьків.

Отже, ми можемо виділити 5 особливостей Віммельбуха:

1.     Мало чи зовсім відсутній текст;

2.     Насичені подіями ілюстрації;

3.     Повністю задіяний весь простір розвороту книги;

4.     Сюжет кожен раз новий і вигадується читачем;

5.     Розвиває фантазію та уважність дитини.

Такого типу книги відрізняються від інших не тільки кількістю картинок, а й зовнішнім виглядом. Вони великоформатні і складаються з невеликої кількості сторінок. Замість звичайного паперу в них використовується щільний картон, тому їх можна без страху давати маленьким дітям – Віммельбух вони не порвуть.  

Як користуватися Віммельбухом?

Для того, щоб книга виконувала свою розвиваючу функцію, потрібно не просто дати її дитини, а й поставити для неї задачі. Наприклад:

1.     Виділити окремого персонажа та попросити сказати, хто він такий і що робить на малюнку. Цей спосіб діє для дітей більше 3-х років і, перш за все, допомагає їм розвивати свою мову.

2.     Попросіть порахувати чи знайти якісь конкретні об’єкти на малюнку. Це розвиватиме не тільки математичні знання дитини, а й її уважність та зосередженість на задачі.

3.     Запитайте її про емоціональний стан конкретного персонажа чи групи. Така задача допоможе розвивати її емоціональний інтелект і розуміння поведінки оточуючих.

Такі ж задачі можна ставити і зовсім маленьким дітям. Тільки в цьому випадку на поставлене питання відповідати потрібно буде вам. Показуйте на персонажа та розповідайте хто він, де він працює та інші речі, які можна зрозуміти подивившись на нього. Таким чином, ваша малеча будете вивчати навколишній світ разом з вами.

Давайте дитині час один на один з Віммельбухом. Не заставляйте її постійно говорити, а намагайтесь чергувати “читання” разом з вами і на самоті. Так їй буде значно цікавіше потім ділитися вигаданими історіями з вами.

Як зробити Віммельбух власними руками?

Якщо ви не знаєте, чи сподобається вашій дитині Віммельбух, на допомогу прийде його хенд мейд версія. Є декілька способів, як зробити Віммельбух власними руками.

Перший, і найпростіший. Роздрукуйте на кольоровому принтері чотири листи А4 зі сторінками однієї з подібних книг і заламінуйте їх. Таким чином у вас вийде по одному розвороту Віммельбуха.

Другий спосіб більш креативний. Для нього вам необхідні:

  • дитячі розмальовки, вирізки з журналів, наклейки тощо;
  • клей ПВА;
  • ватман;
  • дитячі ножиці;
  • різнокольорові олівці.

Після того як ви знайшли необхідні речі, почніть малювати “навколишнє середовище”. На цьому етапі достатньо схематично позначити місцеположення будинків, вулиць, лісів чи парків на ватмані. Потім, можна вирізати предмети та клеїти їх згідно вашої схеми. Головна особливість цього процесу в тому, що цим ви займаєтесь разом з вашою дитиною. Тому вона не тільки буде розвиватись “читаючи” цю книгу, але й вчитись користуватися ножицями, клеєм та олівцями.

Наступним кроком буде додавання більш детальнішого “навколишнього середовища”. Домалюйте дерева, розфарбуйте будівлі і, з часом, у вас вийде повноцінний розворот, який можна використовувати для вправ з дитиною. Зробити власними руками подібний Віммельбух непросто. Це потребує багато часу. Проте воно того варте, якщо ви займаєтесь цим з донькою чи сином.

Якщо ви чи ваша дитина займаєтесь малюванням, то створення такої книги стане дуже цікавою практикою. Не обов’язково малювати на професійному рівні. Достатньо лише вміти чітко зображувати фігури. Цей спосіб найскладніший, але чи не найцікавіший.

Ми радимо обирати другий варіант, адже він дасть можливість вашій дитині максимально розкрити себе у творчості та провести час з цікавістю.


Це дивовижна книга, яка розвиває фантазію, мову та емоційний інтелект дитини. Зробити її можна і своїми руками, проте це потребує багато сил і часу, тому ми завжди готові вам допомогти і запропонувати вже готовий варіант.

Віммельбух підійде для дітей різного віку: від найменших до школярів. Він буде цікавим навіть дорослим і зараз ви самі зможете у цьому переконатись,

Завдання: запропонувати розділитися на декілька команд і власноруч створити віммельбух, а потім пофантазувати, придумати цікаві історії.

Для створення цієї книги запропонувати вирізки з газет, журналів, наклейки, клей, ватмани, ножиці, фломастери, кольорові олівці. 

 

 




 



 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу